Svátek má: Jitka

Zprávy

Velikost textu:

Elektromobilita v praxi: Elektřina na příděl

Elektromobilita v praxi: Elektřina na příděl

Zatímco „Pátky pro budoucnost“ demonstrují po celém světě, tak se ukazuje, jakým obtížím budou majitelé elektromobilů čelit: V budoucnu už nebudou nabíjet devět hodin denně ve své garáži.

Ilustrační foto
25. září 2021 - 11:25

Jak píše deník Times každý všední den kromě soboty a neděle by se soukromé domácí nabíjecí stanice na dálku deaktivovaly na devět hodin od května 2022 - od 8:00 do 11:00 a od 16:00 do 22:00 odpoledne.  / večer. Souvislosti: Britští provozovatelé elektrických sítí se obávají výpadků proudu v důsledku kolapsu místních distribučních sítí, pokud se současně nabíjí příliš mnoho elektromobilů.

Tato zpráva je pozoruhodná zejména ze dvou důvodů: Podle deníku Times je ve Velké Británii v současné době používáno pouze 300 000 elektromobilů. Země však od roku 2030 nechce povolit benzínová a naftová vozidla. Tyto cíle budou muset být pohřbeny, pokud již nyní existují problémy s místními distribučními sítěmi. Podle zprávy „Daily Mail“ bude Velká Británie do roku 2050 potřebovat ve špičce pro e-vozy 18 GW elektřiny navíc, což odpovídá výkonu šesti britských jaderných elektráren.

Jak velký problém to bude v každodenním životě, se teprve uvidí. Na jedné straně by mnoho řidičů elektromobilů, zejména pokud jde o druhé vozy,  mělo být schopno nabíjet vozy v noci, aby příděly elektřiny pro ně neměly vliv. Veřejné nabíjecí stanice a rychlonabíječky na dálnicích by naopak neměly být vypnuty. Alespoň to je slib britské vlády. Už nyní však má problémy s celostátním napájením kvůli nedostatku letních dodávek větrné energie a nedostatku dodávek zemního plynu, takže některé uhelné elektrárny nyní běží opět na plné zatížení .



V Německu již existoval návrh zákona podobný tomu ve Velké Británii, kterého se spolková vláda před volbami nechtěla dotknout kvůli všeobecné euforii všech stran od Zelených po CDU pro e-mobilitu. Ale bez ohledu na to, zda bude dalším kancléřem Baerbocková, Scholz nebo Laschet: Bude muset vyjít s pravdou ven. Předloha ministerstva Petera Altmaiera, stále ještě ministra hospodářství, hovoří o „vyhlazení špiček“, což není nic jiného než parafráze na nucené pauzy v nabíjení . V Německu provozovatelé sítí varují před problémy způsobenými nárůstem počtu elektromobilů jako spotřebitelů elektřiny. Ministerstvo hospodářství proto připravuje předpisy, podobné Velké Británii, pomocí kterých mohou majitelé elektromobilů vypínat elektřinu - slouží k tomu wallbox, který může komunikovat s provozovatelem sítě.

Dálkovým ovladačem pak bude  možné vypnout nejen elektromobily, ale také tepelná čerpadla a noční akumulační kamna. Spolkové  ministerstvo hospodářství svůj návrh zákona stáhlo, když unikl na veřejnost. „Je to návrh pracovní úrovně, který nenašel souhlas ministra,“ citovaly noviny mluvčí ministerstva.

Každý pátý nový vůz v Německu je již elektromobil

Sdružení automobilového průmyslu VDA, které propaguje a rozšiřuje e-mobilitu v souladu s přáním politiků, bylo znepokojeno:

„To, čemu se  říká vyhlazování špiček, bohužel znamená vypnutí pro zákazníky,“ řekla prezidentka VDA Hildegard Müllerová, „pokud to přijde, bylo by to velmi špatné pro všechny majitele elektromobilů a společnosti, které nyní uvádějí e-auta na trh, protože jejich počet skokově roste.“

Nejnovější zpráva Spolkového úřadu pro automobilovou dopravu (KBA) zatím uvádí, že za rok 2021 je „421 567 nových vozidel, a tedy 23,2 procenta, bylo vybaveno elektrickým pohonem, což představuje nárůst registrací vozidla s tímto typem pohonu na 152,2 procenta. „Jelikož jsou elektromobily i nadále masivně dotovány penězi daňových poplatníků a současně je tankování kvůli novým daním z CO2 stále dražší - zejména Zelení požadují maximální ceny, aby zatěžovali motoristy - německé silnice budou pravděpodobně stále více zaplavovány elektromobily.“

(rp,prvnizpravy.cz,focus,foto:arch.)